کد مطلب:113840 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:130

روش اثبات مبانی اعتقادی











1- حركت میكانیكی در یك مجموعه ی هماهنگ نیازمند به محرك و عالم همیشه مدیر و مدبر است كه حركت را پدید آورده و هماهنگ نماید «اثبات وجود خدا»

2- هماهنگی نظام احسن محتاج به هماهنگ كننده است

3- تداوم هماهنگی و نظم و اعتدال در سراسر نظام نیازمند به نظارت دائمی و مدیریت همیشگی و ابدی پروردگار نظام است.

[صفحه 122]

كه عدالت پروردگار نظام هستی را اثبات و یگانگی و توحید را همراه با صفات ارزنده ی جمال الهی ثابت می نماید زیرا اگر چند خدا وجود می داشتند هماهنگی و وحدت و همكاری نیز در سراسر نظام آفرینش تحقق نمی پذیرفت.

4- اهداف تكاملی مجموعه ی نظام هماهنگ آفرینش، لطف و محبت و اهداف عالیه خداوندی را اثبات می كند كه خلقت و آفرینش موجودات را در چهار چوب اهداف تكاملی قرار داده است.

امام علی (ع) در خطبه 185 ابتداء از موجودات كوچك و حشرات بسیار ریز بحث را آغاز می كند.

رابطه ی جزءها و ذره ها را با یكدیگر

و ذره ها را با مجموعه ی نظام مورد ارزیابی قرار می دهد.

آنگاه از دیدگاه «كل نگری» می فرماید:

اصول و مقررات حاكم بر كل نظام هستی را همه جا می توانید مشاهده كنید و در این وحدت و هماهنگی دست قدرت پروردگار را دیده و در برابر او به عبادت و كرنش بپردازید.

آنگاه پس از مطرح كردن موجودات ریز (الا ینظرون الی صغیر ما خلق) و توجه به زندگی مورچگان (انظروا الی النمله) و مطرح كردن موجودات بزرگ مثل درخت خرما می فرماید:

و كذلك السماء و الهواء و الریاح و الماء فانظر الی الشمس و القمر و النبات و الشجر و الماء و الحجر و اختلاف هذا اللیل و النهار و تفجر هذه البحار و كثره الجبال و طول هذه القلال و تفرق هذه اللغات و الالسن المختلفات فالویل لمن انكر المقدر و جحد المدبر.[1].

[صفحه 123]

(و همین گونه است «یعنی قوانین حیاتی عمومی است و در همه جا و همه چیز وجود دارد» آفرینش آسمان و هوا و باد و آب، اكنون به خورشید و ماه، گیاه و درخت و آب و سنگ و اختلاف این شب و روز بنگرید و جریان آب دریاهای مواج و طوفان زده و سختی كوههای فراوان و بلندی قله های زیبا را مشاهده كنید و گوناگونی و جدائی فرهنگ و لغات زبانهای مختلف را مورد توجه قرار دهید «آیا در ورای اینهمه زیبائی ها و شگفتی های آفرینش دست خدا را نمی بینید؟» پس وای بر آن كس كه ناظم و مدبر اینهمه از موجودات گوناگون هماهنگ را انكار كند)


صفحه 122، 123.








    1. خطبه 17 -185 نهج البلاغه المعجم المفهرس.